torsdag den 4. september 2008

Valket sjal med bobler






Her følger opskriften på et rigtig tv-kigge-strik.

Boblesjal
Slå 120 m. op på pind 4 med Kauni - papegøjegarn. Jeg har brugt to nøgler, og midtvejs "snød" jeg lidt, og rullede garn op så farveskiftene passede. Det ene nøgle har jeg taget garnet udefra og det andet indefra. Det betyder at jeg slutter med den samme farve som jeg begyndte. Lidt orden i tilfældighederne kan jeg bedst lide.
Stik ca. 180-200 cm og luk, hæft ender.
Jeg har brugt almindelige glaskugler, men vil du have større bobler så kunne andet såmænd også bruges. Det skal bare kunne tåle vaskemaskinen.

Glaskuglerne holdt jeg fast med helt almindelige små elastikker og så vupti en tur i vaskemaskingen. Jeg kørte på 40 grader, men, men her er der ingen regler. Hvis du ikke kender din vaskemaskine, så start på 30 grader, man kan altid vaske det mindre, men har absolut ingen erfaring med at vaske noget større...:-)

Efter valkningen tages kulerne forsigtigt ud - stræk en smule i ulden så det får en pæn facon, tør det i let spænd - og så er det jo bare at vente på sneen. Jeg er parat med mit første tørklæde i denne sæson.

Held og lykke med dit - kopier bare mit - som også har fået inspiration fra andre kreative stikkere.
- Jeg er selv ganske tilfreds med resultatet - men det kunne også blive en lille gave...

11 kommentarer:

Nurhanne sagde ...

Hvor er det pænt :-)

Unknown sagde ...

Tak, Nurhanne - og velkommen på min blog:-)

Anonym sagde ...

Det er da bare rigtig flot.
Måske noget for mig - især til TV kiggeriet.

Dorthe sagde ...

sjalet er blevet rigtig flot, og ser rigtig godt ud i virkeligheden. du kan roligt glæde dig til det bliver koldt.

Eva S sagde ...

Den är jättefin!
Eva S. i Lund

Unknown sagde ...

Tak for ros...

JoAn sagde ...

Hej Karen-Ditte. Er vild med tørklædet og ideen med glaskuglerne. Endelig fandt jeg ud af, hvorfor jeg har gemt mine i de sidste 20 år. :-)
Håber du er kommet dig ovenpå forkølelsen.
Knus knus knus
Joan

Anonym sagde ...

Nej, hvor er det sjovt! Det er en rigtig god ide.

Pinneguri sagde ...

Jøss, det var lurt! Dessuten har jeg noe kauni liggende også.
Takk for tipset.

Tina sagde ...

Hvor er det flot :) Det er så sjovt at lege med :):)

Unknown sagde ...

jeg har nu lavet opskriften som en pdf-fil.
Skriv en mail til mig:
karen-ditte@jubiimail.dk
og jeg skal sende den gratis til dig.