fredag den 3. oktober 2008

Kaffe Fasset i TV




En af mine helt store forbilleder inden for strik, tekstil og farver er Kaffe Fassett.

Nu kommer han i dansk fjernsyn... øh altså på dk4, og den kan jeg så ligesom ikke se. Måske kunne jeg lige lokke en god strikkeveninde til at optage det når det kommer.
Her er klip fra pressemeddelsen - så kan I jo selv se med:

Lørdag den 11. oktober kl. 22.30 kan dk4´s seere godt glemme alt om vores danske yndlingsfarver – sort, hvid, grå og (når det skal være lidt vildt) marineblå! Den aften står der nemlig ”Kaffe Fassett – en mand og hans strikketøj” på programmet.
Kaffe Fassett er én af de internationalt banebrydende pionerer indenfor alle former for tekstildesign. Lige siden midten af 60´erne er hans strikke -, og broderiopskrifter gået Verden over, og mange – også i Danmark – er vilde med hans sweaters.
I 1988 var Kaffe Fassett den første nulevende tekstilkunstner, der fik sin egen udstilling på The Victoria & Albert Museum i London. Udstillingen blev en overvældende succes og bragte Kaffes værker rundt på de førende museer over hele Verden. Første udstillingssted efter London var Kunstindustri Museet i København i 1989. Her stod publikum i lange køer udenfor museet for at komme ind og bese Kaffe Fassetts farverige univers. Efterfølgende har han ofte været i Danmark for at holde workshops.
Det var på Kunstindustri Museet at dk4´s Frantz Howitz mødte Kaffe Fassett første gang i 1989. Siden besøgte han Kaffe Fassetts studie i London, og der blev lavet en aftale om et portræt til TV2. Det blev imidlertid aldrig produceret. Da ”Håndarbejdsbladet – i tråd med tiden” henvendte sig til Frantz Howitz om et muligt samarbejde om et håndarbejdsprogram til dk4 var det derfor naturligt, at valget faldt på netop Kaffe Fassett.
Kaffe Fassett – en mand og hans strikketøj” kan opleves på dk4 første gang lørdag d. 11. oktober kl. 22.30 med genudsendelse søndag d. 12. oktober kl. 18.00. – Herefter gentages programmet nogle gange i midten af november måned
.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Karen-Ditte..jeg vil frygtelig gerne optage programmet...og så sender jeg senere til dig ... ok ?

Unknown sagde ...

Kære Anne, sikken et fint tilbud - jeg skal lige til strikkecafe i morgen tirsdag, og det kunne jo være at der var en her i Slangerup som havde mulighed, og så slap du får at rende på posthuset. Jeg vender lige tilbage.

Dorthe sagde ...

vi er desværre nok mange som ikke kan se DK.4 ØV-ØV.
men hvis du får den optaget så kan vi måske holde "Fasset dag" ?
det kunne da være spændende at se lidt om ham selv,og hans hjem,m.m.

Anonym sagde ...

computeren er sat i sving...du siger hvis du skal have en dvd tilsendt :-)

Unknown sagde ...

Åh ja tak, Anne. Jeg har ikke kunne finde nogen der er tæt nok på hvor jeg bor. Så jeg vil meget gerne have en kopi.

Anonym sagde ...

kommer inden længe...det lykkedes at få det optaget :-)

Unknown sagde ...

super - som du kan se her på bloggen så får jeg ikke lov til at se den alene:-)

Anonym sagde ...

Jeg vil da også gerne se programmet. Måske til en af vores strikkeaftner. Iøvrigt var jeg inde og se udstillingen på Kunstindustri Museet i København i 1989.