torsdag den 1. juli 2010

Jordbær og lavendel

Jordbær er blevet plukket i kilovis. Vi har været på ude på en jordbærmark og høste. Efter ca. en time har fire unge teenagere plukket 12 kg. Eftermiddagen gik med at rense og koge alle bærene. Så nu har vi dejlig jordbærmarmelade og jordbærsaft. Det er den rene luksus. Et enkelt kilo stikkelsbær røg også lige med fra buskene som lige stodi svinget. Men stikkelsbærmarmeladen den har jeg vist for mig selv.


Idag fik vi så høstet lavendel. Jeg har to store hække i haven. Det er en af mine ynglingsplanter i haven. Jeg har lavet lidt lavendelsukker. Det er ganske nemt. Blomsterne trækkes forsigtigt af og iblandes sukkeret. Lad det stå og trække i nogle uger - og spis det feks på pandekager.


Jeg har også forsøgt mig med at lave lavendelkoste eller lavendedukker. Sådan her gjorde jeg:
Pluk 22 blomster aks. Bind en systråd stramt lige under hvor blomsterne er. Buk forsigtigt stråene ned om blomsterne. Væv med et silkebånd og afslut med et par omgange og bind en sløjfe. Man bruger lige omkring en meter silkebånd til en lavendeldukke.
Lavendel dufter dejligt i rigtig lang tid. Placer de små lavendeldukker mellem tøjet eller hæng dem på en bøjle.
Pigerne opgave at lave de små lavendeldukker. Det blev til tre fine blomsterkranse, bundet med lidt blomsterståltråd. Fine og duftende blev de.

3 kommentarer:

Ann sagde ...

Mums!

Helvigs strikkehjørne sagde ...

Lækkert...

Emmy sagde ...

Hvor lækkert!
Det med lavendelsukker må jeg prøve, det lyder rigtig godt :)